محیط کشت ها

محیط کشت های مختلف در علم میکروبیولوژی را بشناسید

  • محیط کشت های مختلف در علم میکروبیولوژی را بشناسید

    برای آشنایی با محیط کشت های مختلف در علم میکروبیولوژی بهتر است. ابتدا مقدمه ای در رابطه با چیستی و کاربرد محیط های کشت در این علم داشته باشیم.

    محیط کشت محیطی است که حاوی مواد مغذی برای ادامه حیات میکروب ها از جمله انواع مواد و عناصر غذایی آلی و معدنی باشد. علاوه بر اینها تنظیم بودن شرایطی چون دما، وجود اکسیژن، PH مناسب و غیره نیز در رشد و پرورش میکروب ها در محیط کشت موثر هستند.

    ظروف محیط کشت ها می توانند با توجه به حالت فیزیکی محیط مورد نظر متفاوت باشند. به عنوان مثال برای محیط های مایع، ظروف لوله ای شکل و برای محیط های کشت جامد یا آگاردار ظروف پلیت مناسب تر هستند. هر چند این موضوع دارای قاعده خاصی نبوده و به طور سلیقه ای انتخاب می شود.

    افزودن اجزای مغذی به محیط کشت ها

    افزودن اجزای مغذی به محیط کشت ها به منظور افزایش سرعت رشد میکروارگانیسم هایی که به سختی رشد می کنند. و به اصلاح سخت رشد هستند صورت می گیرد. این مواد محیط کشت را غنی تر کرده. و پس از اتوکلاو شدن محیط به آن اضافه می شوند. مثال هایی از مواد مغذی که به محیط  ها افزوده می شوند می تواند شامل زرده تخم مرغ، خون گوسفند و … باشد.

    انواع محیط کشت

    محیط کشت ها

    محیط کشت های انتخابی

    محیط های انتخابی همان طور که از نامشان پیداست. برای رشد میکروارگانیسم های خاصی انتخاب می شوند و از این رو رشد عوامل مزاحم و میکروب های نامطلوب را محدود می کنند.

    محیط کشت های افتراقی

    محیط های افتراقی موجب رشد همزمان یک میکروارگانیسم با باکتری دیگری می شوند. که هر یک به شکلی مجزا در همان محیط رشد می کنند. این محیط ها در علم میکروبیولوژی حائز اهمیت خاصی بوده. و به خصوص در بررسی باکتری های خون بسیار پرکاربرد اند.

    محیط  های غنی کننده

    این نوع از انواع محیط کشت بیشتر زمانی به کار پژوهشگر می آیند. که میکروب مورد نظر در نمونه دارای فراوانی کمتری باشد. و به دلیل وجود سایر میکروارگانیسم ها رشد میکروب هدف با مشکل مواجه شود. این محیط های با فراهم نمودن PH مناسب و مواد غذایی مورد نیاز میکروب های هدف، رشد آنها را بیشتر و امکان تحقیق بر روی این میکروب ها را فراهم می کنند.

    محیط  های کامل

    این نوع محیط های به جرات برای رشد اکثر باکتری ها (80 درصد از باکتری ها) مناسب هستند. و فاقد محتویات مهارکننده می باشند.

    تفاوت محیط  جامد و مایع

    در بیان تفاوت بین محیط های کشت جامد و مایع باید گفت محیط های جامد دارای آگار بوده و این موضوع موجب جامد بودن آنهاست. اما خود آگار چیست؟ آگار در حقیقت ماده ای با ساختار پلی ساکاریدی است که بوسیله نوعی جلبک دریایی تولید می شود. این جامد دارای نقطه ذوب حدود 95 درجه سانتی گراد و نقطه انجماد 43 درجه سانتی گراد است.

    با این حساب کشت باکتری در محیط با توجه به حالت فیزیکی این محیط به دو دسته تقسیم می شود: کشت در محیط کشت مایع که به آن براث گویند و کشت در محیط کشت جامد که همان آگار است.

    جهت تهیه انواع محیط کشت آگار و براث متناسب با نیاز خود در پروژه تحقیقاتی تان می توانید از خدمات ما در مجموعه شیمی بان استفاده نمایید. کارشناسان شرکت شیمی بان آوش علاوه بر ثبت سفارش خرید شما، در زمینه پاسخ به پرسش هایتان پیش از خرید محیط های مختلف و همچنین هرگونه ماده شیمیایی دیگر به ارائه خدمات می پردازند.

    خدمات شرکت شیمی بان آوش

    شرکت شیمی بان آوش فعال در زمینه عرضه انواع مواد شیمیایی و تجهیزات مصرفی آزمایشگاهی است و علاوه بر همکاری با آزمایشگاه های علمی و پژوهشی به همکاری و تامین مواد و تجهیزات آزمایشگاهی آزمایشگاه ها و مراکز صنعتی نیز می پردازد.

    در حال حاضر که به دلیل بحران کرونا، نیاز به مواد و تجهیزات بهداشتی و ضدعفونی کننده چون دستکش، ماسک، الکل و انواع ژل و مایع های ضد عفونی کننده بیشتر شده است، مجموعه شیمی بان در این زمینه نیز به ارائه خدمات پرداخته و از این طریق به نوعی سعی در برداشتن بار کوچکی از دوش کادر درمان کشور دارد. جهت تهیه هرگونه مواد و وسایل بهداشتی و ضد عفونی کننده نیز می توانید با کادر پشتیبانی ما در شرکت شیمی بان آوش تماس حاصل نمایید.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    علت افزودن تولوئن به بنزین چیست؟
    در مورد خواص گلیسیرین برای زیبایی پوست و مو چه می دانید؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    منو
    بستن

    سبد خرید

    اخیرا مشاهده شده

    بستن

    بستن

    دسته بندی ها

    استعلام قیمت
    ×
    خانم محمودی (09196425117) Whatsapp chat
    خانم دهقانی (09332693843) Whatsapp chat
    1 +
    FAQ
    Call Now Button