اسید بوریک

اسید بوریک در صنعت کشاورزی چرا و چگونه به کار می رود؟

  • اسید بوریک در صنعت کشاورزی چرا و چگونه به کار می رود؟

    در صنعت کشاورزی اسید بوریک به عنوان یک اسید متداول جهت تولید کودهای شیمیایی حاوی بور که به حالت فیزیکی مایع تولید و عرضه می شوند شناخته شده است. درصد عنصر بور در این نوع کودها غالبا چیزی حدود 10 درصد می باشد. در این متن به معرفی بیشتر این اسید و کاربرد آن در صنعت کشاورزی می پردازیم. جهت استعلام قیمت، تهیه و ثبت سفارش خرید اسید بوریک و همچنین دریافت پاسخ پرسش های خود پیش از خرید این ماده شیمیایی می توانید با کارشناسان ما در مجموعه شیمی بان آوش به شماره تلفن های مربوطه تماس حاصل نمایید.

    اسید بوریک چیست؟

    اسید بوریک ماده ای شیمیایی با فرمول H3BO3 است که از نظر قدرت اسیدی یک اسید ملایم شناخته می شود. این اسید دارای خواصی چون ضد قارچ و ضد ویروس بودن است و خصلت میکروب کشی بالایی دارد از این رو از آن در تهیه مواد ضد میکروارگانیسم های زنده استفاده می کنند. از نظر ویژگی های فیزیکی اسید بوریک ماده ای به حالت جامد با بلورهای بی رنگ و بعضا سفید رنگ است که حلالیت بالایی در آب دارند. نقطه ذوب H3BO3 دمای حدود 170 درجه سانتی گراد می باشد.

    علاوه بر صنعت کشاورزی از این اسید در صنایع دیگری چون صنعت تولید کاشی (و سرامیک)، تولید مواد ضد عفونی کننده و گندزداها، تولید انواع حشره کش ها و … نیز استفاده می کنند.

    استفاده از اسید بوریک در صنعت کشاورزی چه اهمیتی دارد؟

    H3BO3 در صنعت کشاورزی علاوه بر اینکه به عنوان یک آفت کش موثر عمل می کند و از این رو یک ماده شیمیایی مفید برای مبارزه با آفات کشاورزی است، در جهت رشد گیاهان نیز به دلیل داشتن عنصر بور در ساختار خود تاثیر بسیار مثبتی دارد.

    در واقع تمامی ترکیباتی که حاوی عنصر بور هستند در غلظت پایین جهت تولید کودهای شیمیایی کشاورزی به کار گرفته می شوند. از آنجایی بر غلظت پایین ترکیبات حاوی بور در تهیه کودهای شیمیایی کشاورزی تاکید شد که از غلظت بالای این نوع ترکیبات عموما در تولید مواد ضد قارچ، حشره کش ها و ضد جلبک ها استفاده می کنند.

    عنصر بور موجود در ساختار H3BO3 یا اسید بوریک از سه منظر در رشد و پرورش گیاهان موثر عمل می کند:

    .

    اسید بوریک

    اسید بوریک

    • عامل تنظیم تعادل بین قند و نشاسته

    عنصر بور موجود در ساختار H3BO3 یک عامل ضروری برای تنظیم تعادل بین قند و نشاسته محسوب می شود و در واقع این عنصر گیاه را در منتقل کردن انواع کربوهیدرات و قندها توانا تر می سازد.

    • گرده افشانی

    این عنصر در عمل گرده افشانی گیاه و در نتیجه تولید دانه نیز به صورت کاملا حیاتی به ایفای نقش می پردازد.

    • انجام تقسیمات سلولی

    .

    نقش حیاتی دیگر وجود عنصر بور در انجام تقسیمات سلولی گیاهان نمایان می شود. این عنصر در متابولیسم نیتروژن و ایجاد پروتئین در گیاه بسیار موثر عمل می کند.

    با توجه به این تاثیرات حیاتی وجود عنصر بور در رشد گیاهان، این عنصر بایستی از طریق کودهای شیمیایی حاوی آن (که این کودها با استفاده از H3BO3 تولید می شوند) در دسترس گیاه و در خاک بستر رشد آن اضافه شوند. بور باعث رشد، حفظ سلامت گیاه، جوانه زنی مناسب آن و تولید پر بازده دانه می شود.

    اگر به متن بالا با دقت توجه نموده باشید در تولید کودهای شیمیایی حاوی بور بر غلظت پایین اسید بوریک تاکید کردیم حال این سوال پیش می آید که با وجود تاثیر این عنصر در بازدهی بالای گیاهان و رشد آنها چرا بر غلظت پایین H3BO3 در تولید کودهای کشاورزی تاکید می شود و اگر این غلظت پایین در کل وجود نداشته باشد چه اتفاقی خواهد افتاد؟

    در پاسخ بایستی گفت هر چند که بر غلظت اسید بوریک مورد استفاده در تولید کودهای شیمیایی کشاورزی حاوی بور تاکید کردیم اما همین غلظت پایین عملکرد صحیح و مناسب گیاه در رشد، تولید دانه، انتقال مواد مغذی در داخل گیاه و غیره را تضمین می کند و این اثر در خاک های فاقد عنصر بور که رشد و عملکرد گیاهان این خاک ها بسیار ضعیف است نمایان می باشد.

    جهت خرید مواد شیمیایی و تهیه اسید بوریک در مقادیر دلخواه خود با کادر پشتیبانی ما در مجموعه شیمی بان آوش تماس حاصل نموده و یا به صورت اینترنتی اقدام به ثبت سفارش نمایید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای
    سدیم آزید و استفاده از آن در کیسه های هوا
    بنزن و کاربردهای صنعتی فراوان آن

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    منو
    بستن

    سبد خرید

    اخیرا مشاهده شده

    بستن

    بستن

    دسته بندی ها

    استعلام قیمت
    ×
    خانم محمودی (09196425117) Whatsapp chat
    خانم دهقانی (09332693843) Whatsapp chat
    1 +
    FAQ
    Call Now Button