کربن فعال

بررسی عملکرد کربن فعال در صنعت تصفیه آب

  • بررسی عملکرد کربن فعال در صنعت تصفیه آب

    کربن فعال که به آن کربن اکتیو نیز گفته می شود. ماده ای با بیس کربن است. در شرایط خاصی خاصیت اکتیو شدن دارد. سطح کربن اکتیو به صورت متخلل بوده و دارای سوراخ هایی است. که قدرت جذب بالایی دارند از این رو در صنعت تصفیه آب و فاضلاب از این ماده برای جذب آلاینده ها استفاده می شود. در این متن به بررسی جزئیاتی کاربرد کربن فعال در صنعت تصفیه آب و فاضلاب و چگونگی پروسه تولید این ماده پرکاربرد می پردازیم.

    البته علاوه بر کاربرد در صنعت تصفیه آب و فاضلاب از کربن فعال در زمینه های دیگر صنعتی و آزمایشگاهی نیز استفاده می شود. که استفاده از آن در صنعت آبکاری، تهیه آفت کش ها، بهسازی رنگ. مواد غذایی و … از جمله آنها هستند. جهت سفارش، اطلاع از قیمت و دریافت پاسخ پرسش های خود قبل از خرید کربن اکتیو می توانید. با کارشناسان ما در مجموعه شیمی بان تماس حاصل نمایید.

    کربن فعال چگونه تولید می شود؟

    کربن فعال

    کربن فعال

    کربن فعال را می توان به یکی از روش های شیمیایی و فیزیکی تولید کرد. در روش شیمیایی تهیه کربن اکتیو موادی چون زغال سنگ را که موادی با بیس کربن محسوب می شوند. با مواد خاصی ترکیب و به شکل خمیری در می آورند؛ خمیر حاصل با قرارگیری در معرض حرارت های بالا به تولید کربن فعال منجر می شود. در روش فیزیکی همان زغال اولیه بدون افزودن موادی جهت تبدیل شدن به خمیر، مستقیما تحت حرارت بالا قرار می گیرد. و موجب تولید کربن اکتیو می شود؛ در این شرایط وجود بخار و اکسیژن در محیط نیز جهت انجام صحیح پروسه تولید ضروری است.

    نکته قابل توجهی که در اینجا وجود دارد. تفاوت در محصول یا همان کربن اکتیو حاصل شده. از طریق دو روش شیمیایی. و فیزیکی تهیه کربن اکتیو می باشد. کربن فعال تهیه شده به روش شیمیایی دارای منافذ درشت تر. و کربن فعال تولید شده به روش فیزیکی دارای منافذ ریزتری است و این موضوع در گزینش و کاربرد کربن اکتیو برای اهداف به خصوصی می تواند تاثیرگذار باشد. به عنوان مثال در ساخت یک دستگاه تصفیه کننده آب که آب تصفیه شده پس از چند مرحله را تصفیه و برای مصرف آماده می کند. استفاده از کربن اکتیو تهیه شده به روش فیزیکی که دارای منافذ ریزتر و برای جداسازی آلاینده ذره بینی مناسب تر است، مورد توصیه می باشد. از کربن اکتیو تولید شده به روش شیمیایی نیز در مراحل اولیه پروسه تصفیه آب و برای فیلترینگ مواد آلاینده درشت تر می توان استفاده نمود.

    جزئیات عملکرد کربن فعال در پروسه تصفیه آب

    عملکرد کربن فعال در دستگاه های تصفیه آب را می توان از دو جنبه به صورت زیر مورد بررسی قرار داد. البته این دو از یکدیگر متمایز نیستند. و هر دستگاه تصفیه آب بر پایه کربن می تواند هر دو عملکرد را از خود نشان دهد:

    • جذب آلاینده های عامل تغییر رنگ و بو در آب

    آلاینده هایی که موجب ایجاد تغییرات در رنگ و بوی آب می شوند. در عبور از فیلتر دارای کربن اکتیو به سطح کربن فعال چسبیده و از آب جدا می شوند؛ برای این منظور گاها فیلترهای کربنی را در کنار فیلترهای دارای عنصر سیلیس به صورت همزمان استفاده می کنند تا شاهد بهترین عملکرد در پاکسازی آب از انواع آلاینده ها باشند.

    • جذب یون های منفی یا آنیون های معلق در آب

    عملکرد کربن اکتیو از این منظر را این گونه می توان شرح داد. که از آنجایی که اتم های کربن در سطح کربن فعال به کار رفته. در ساخت دستگاه فیلتراسیون پایه کربنی دارای بار مثبت هستند. این پتانسیل را دارند. که آنیون های معلق در جریان آب عبوری یا ذرات دارای بار منفی در آب را که دارای بار مخالف هستند جذب و از آن جدا کنند.

    در حالت کلی جذب ذرات دارای بار منفی و آلاینده های عامل ایجاد تغییر در رنگ و بوی آب توسط کربن اکتیو باعث می شوند. آب تصفیه شده عاری از هر گونه آلاینده، میکروب و میکروارگانیسم ها برای مصارف آشامیدنی و بهداشتی. در دسترس قرار بگیرد. البته پروسه تصفیه آب تنها شامل استفاده از کربن اکتیو نبوده و ما. در اینجا صرفا گوشه ای از آن مربوط به این ماده شیمیایی پرکاربرد را مورد مطالعه قرار دادیم.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    علت افزودن تولوئن به بنزین چیست؟
    در مورد خواص گلیسیرین برای زیبایی پوست و مو چه می دانید؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    منو
    بستن

    سبد خرید

    اخیرا مشاهده شده

    بستن

    بستن

    دسته بندی ها

    استعلام قیمت
    ×
    خانم محمودی (09196425117) Whatsapp chat
    خانم دهقانی (09332693843) Whatsapp chat
    1 +
    FAQ
    Call Now Button