اسید سولفوریک

اسید سولفوریک و کاربرد گسترده آن در صنایع شیمیایی مختلف

  • اسید سولفوریک و کاربرد گسترده آن در صنایع شیمیایی مختلف

    اسید سولفوریک با فرمول شیمیایی H2SO4 یکی از قوی ترین اسیدهای شناخته شده است. که به آن جوهر گوگرد نیز می گویند. این اسید قوی در صدر جدول مواد شیمیایی پرکاربرد در سراسر جهان قرار دارد. و از این رو شرکت های تولید کننده مواد شیمیایی بیشتر سعی در تولید و عرضه آن به جهت کاربردهای گسترده اش دارند. در این متن قصد داریم شما را با کاربردهای اسید سولفوریک در صنایع مختلف شیمیایی آشنا سازیم.

    کاربرد اسید سولفوریک برای تولید سایر مواد شیمیایی

    H2SO4 یک ماده شیمیایی است. که از آن برای تولید مواد شیمیایی دیگری چون اسید نیتریک، اسید فسفریک و غیره استفاده می کنند.

    کاربرد اسید سولفوریک در صنعت کشاورزی

    اسید سولفوریک

    اسید سولفوریک

    کاربرد اسید سولفوریک در صنعت کشاورزی را می توان به دو قسمت تقسیم کرد:

    • استفاده از H2SO4 یا جوهر گوگرد جهت از بین بردن ساقه گیاهان با ریشه های زیر زمینی در فصل برداشت محصول
    • استفاده از جوهر گوگرد جهت تنظیم پی اچ خاکهای قلیایی

    در مورد اول به عنوان مثال در نظر داشته باشید. که به هنگام فرا رسیدن فصل برداشت سیب زمینی، ساقه های این گیاه یک عامل مزاحم در طی پروسه برداشت محصول با ماشین آلات مخصوص محسوب می شوند. استفاده از مقدار معینی جوهر گوگرد بر روی ساقه ها باعث خشک شدن آنها می شود. و در نتیجه موجب تسریع در روند برداشت محصول می گردد.

    در مورد دوم نیز توجه داشته باشید که رشد و پرورش برخی گیاهان همچون پسته در زمین های کشاورزی به دلیل جذب عناصر خاصی از خاک باعث می شود. که پی اچ خاک که به نوعی معرف اسیدی یا قلیایی بودن خاک است افزایش یابد. افزایش پی اچ خاک به معنای قلیایی شدن آن است. و می تواند تاثیر منفی قابل توجهی در بازدهی و کیفیت محصولات به عمل آمده داشته باشد؛ به همین علت کشاورزان برای جبران میزان افزایش پی اچ خاک به افزودن مقدار مشخصی اسید سولفوریک به خاک اقدام می کنند. تا خاک را از نظر خاصیت اسیدی و قلیایی داشتن به حالت خنثی درآورند.

    استفاده از اسید سولفوریک در صنعت داروسازی

    کاربرد مهم دیگر H2SO4 استفاده از آن در صنعت داروسازی است. در این صنعت از جوهر گوگرد برای تولید داروهای شیمی درمانی استفاده می کنند. شیمی درمانی یک روش درمان برای بیماران مبتلا به سرطان است. که تولید داروهای مخصوص در آن نقشی حیاتی برای این بیماران ایفا می کنند.

    کاربرد اسید سولفوریک در صنعت ساخت باتری خودرو

    از H2SO4 در صنعت ساخت باتری خودرو نیز استفاده می کنند به این صورت که اسید سولفوریک رقیق شده را در این صنعت به عنوان الکترولیز (با حالت مایع) به کار می برند.

    استفاده از اسید سولفوریک در صنعت تولید پارچه

    در صنعت تولید پارچه از H2SO4 برای تولید پارچه های موسوم به ابریشم مصنوعی استفاده می کنند. پارچه های ابریشم مصنوعی همچون ابریشم طبیعی بافتی نرم و ظریف دارند اما در مورد برخی خواص همچون هدایت حرارتی پایین کاملا مخالف با ابریشم طبیعی رفتار می کنند. در هر حال ساخت  تولید پارچه ابریشم مصنوعی به دلیل گرانقیمت بودن پارچه ابریشم طبیعی صرفه اقتصادی بالایی دارد. الیاف سلولز تهیه شده برای تولید پارچه ابریشم مصنوعی در داخل محلول مس تترا آمین حل می شوند و ترکیب شدن ماده حاصل با H2SO4 پارچه ابریشم مصنوعی را بدست می دهد.

    استفاده از اسید سولفوریک در زدودن رسوب فلزات مختلف

    هر چند که استفاده از اسید دیگری به نام هیدروکلریک اسید (HCl) برای از بین بردن رسوبات و ناخالصی های فلزات موثرتر عمل می کند اما استفاده از جوهر گوگرد یا H2SO4 برای این منظور به دلیل قیمت پایین تر آن بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

    از این کاربرد H2SO4 برای جداسازی و استخراج فلزات از کانی های حاوی آنها نیز استفاده می کنند. در این فرآیند جوهر گوگرد با حل و جداسازی ناخالصی ها از عناصر فلزی و در ادامه تغلیظ فلز استخراج شده به تهیه فلزات خالص کمک می کند.

    جهت تهیه اسید سولفوریک مورد نیاز خود در هر حجم و با کیفیت بالا می توانید از خدمات ما در شرکت عرضه کننده انواع مواد شیمیایی و لوازم مصرفی آزمایشگاهی شیمی بان استفاده کنید. برای این منظور کافی است با کارشناسان ما تماس حاصل نموده و سفارش خود را ثبت کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    خواص اتانول صنعتی را بهتر بشناسید
    گلایسین چیست و نقش آن در تامین سلامتی بدن چه می تواند باشد؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    منو
    بستن

    سبد خرید

    اخیرا مشاهده شده

    بستن

    بستن

    دسته بندی ها

    استعلام قیمت
    ×
    خانم محمودی (09196425117) Whatsapp chat
    خانم دهقانی (09332693843) Whatsapp chat
    1 +
    FAQ
    Call Now Button