اسید آسکوربیک

اسید آسکوربیک و کاربردهای آن در پزشکی و صنایع غذایی

  • اسید آسکوربیک و کاربردهای آن در پزشکی و صنایع غذایی

    پیش از پرداختن به کاربردهای اسید آسکوربیک یا ویتامین C در صنعت پزشکی و صنایع غذایی ابتدا بهتر است آشنایی کوتاهی با این ماده داشته باشیم:

    اسید آسکوربیک را در گذشته با نام اسید هگزورونیک نیز می شناختند. این ماده شیمیایی جامد سفید رنگی با فرمول مولکولی C6H8O6 است (البته در صورت وجود ناخالصی در ساختار آن ممکن است رنگ این ماده به رنگ زرد نیز متمایل باشد). اسید آسکوربیک یا ویتامین C در آب محلول است و حل شدن آن در آب محلول با خاصیت اسیدی ضعیفی ایجاد می کند.

    این ماده شیمیایی در مواد غذایی چون فلفل قرمز، کلم بروکلی، توت فرنگی، پرتقال، گریپ فروت، گوجه فرنگی، اسفناج، سیب زمینی، طالبی، کاهو، سیب، هویج، موز و … به طور طبیعی وجود دارد اما در صنعت از طریق باکتری هایی که در طی چندین مرحله گلوکز را کاهش می دهند تولید می شود، البته در طی این فرآیند ویتامین C مصنوعی به عنوان یک محصول جانبی واکنش تولید می شود.

    اسید آسکوربیک

    اسید آسکوربیک

     

    کاربرد در صنعت پزشکی

    ویتامین C در صنعت پزشکی به دلیل فواید فراوان و گوناگون آن تولید و مورد استفاده قرار می گیرد. در حالت کلی فواید ویتامین C در این صنعت را می توان شامل مواردی به شرح زیر دانست:

    • ویتامین C را می توان عامل تشکیل کلاژن دانست؛ کلاژن یک ماده ضروری برای حفظ زیبایی و جوانی پوست و مو می باشد.
    • این ویتامین همچنین به ترمیم و محافظت از استخوان ها، غضروف ها و دندان ها کمک می کند.
    • جهت بهبود سریع تر زخم و ایجاد بافت های ترمیمی نیز وجود ویتامین C در بدن لازم است.
    • از ایجاد کلسترول مضر در خون جلوگیری و از این رو در جهت پیشگیری از بیماری های مرتبط به گرفتگی عروق نیز پیشگیری به عمل می آورد.
    • ویتامین C همچنین فعالیت رادیکال های آزاد ناشی از آلودگی هوا، اشعه ماورای بنفش خورشید و … را محدود و از این رو کمک شایانی به جلوگیری از تکثیرهای سلولی غیر طبیعی و ایجاد سرطان های مختلف می کند.
    • ویتامین C در فرآیند ایجاد پوست، عروق خونی، تاندون ها و رباط ها نیز نقش اساسی دارد.

    .

    برخی افراد مصرف ویتامین C را راهی برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و بیماری های ویروسی مشابه و حتی درمان این نوع بیماری ها می دانند اما جالب است بدانید که مطالعات علمی مختلف در این مورد، تاثیر مصرف یا عدم مصرف ویتامین C را در جلوگیری و درمان سرماخوردگی چندان قابل توجه نمی دانند و تنها تاثیر این ماده را در کاهش علایم و کاهش دوره این بیماری تایید می کنند.

    از آنجایی که ویتامین C یک ویتامین سازنده بدن محسوب نمی شود و باید آن را از طریق تغذیه و مکمل های غذایی دریافت کرد از این رو در یک رژیم غذایی سالم که تامین کننده انواع مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن باشد، جهت تامین ویتامین C لازم، بایستی مصرف میوه ها و سبزیجاتی چون سیب زمینی، گوجه فرنگی، اسفناج، کلم بروکلی و … را مورد توجه قرار داد. مکمل های دارای این ویتامین نیز منشا غیر طبیعی برای تامین ویتامین C مورد نیاز بدن محسوب می شوند.

    کاربرد در صنایع غذایی

    اسید آسکوربیک

    اسید آسکوربیک

    در صنعت تولید مواد غذایی نیز از ویتامین C یا اسید آسکوربیک به دلیل برخی خواص منحصر به فرد آن استفاده های متعددی می شود که در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم:

    • استفاده به عنوان ماده نگهدارنده طبیعی:

    از آنجایی که اسید آسکوربیک PH پایینی دارد، می تواند از رشد میکروارگانیسم ها در مواد غذایی جلوگیری و به حفظ طراوت و کیفیت مواد غذایی کمک کند. در حقیقت در مورد مواد غذایی چون نان، انواع سس ها، ژله ها و … ویتامین C به عنوان یک ماده نگهدارنده طبیعی عمل می کند.

    • استفاده به عنوان غنی ساز:

    جهت غنی سازی انواع مواد غذایی با ویتامین C نیز از اسید آسکوربیک در مقدارهای لازم و مجاز استفاده می کنند.

    • استفاده به عنوان خوشبو کننده:

    ویتامین C را به دلیل عطر و بوی مطبوعی که دارد به عنوان خوشبو کننده مواد غذایی نیز مورد استفاده قرار می دهند.

    خرید اسید آسکوربیک

    تمامی انواع صنایع غذایی و داروسازی جهت تهیه اسید آسکوربیک مورد نظر خود می توانند از خدمات ما در مجموعه شیمی بان آوش استفاده نمایند. برای این کار کافی است با کارشناسان ما در این مجموعه به شماره تلفن های مربوطه تماس حاصل و یا به صورت اینترنتی اقدام به ثبت سفارش نمایید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    در مورد محیط کشت تریپل شوگر آیرون (TSI) و کاربردهای آن چه می دانید؟
    هگزان ، یک ترکیب آلی پرکاربرد در صنایع مختلف

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    منو
    بستن

    سبد خرید

    اخیرا مشاهده شده

    بستن

    بستن

    دسته بندی ها

    استعلام قیمت
    ×
    خانم محمودی (09196425117) Whatsapp chat
    خانم دهقانی (09332693843) Whatsapp chat
    1 +
    FAQ
    Call Now Button