استون

استون ماده ای فراتر از یک لاک پاک کن

  • استون ماده ای فراتر از یک لاک پاک کن

    افرادی که در زمینه مواد شیمیایی و کاربرد آنها تخصص ندارند. احتمالا با شنیدن نام استون تنها کاربردی که از این ماده به ذهنشان می رسد استفاده از آن به عنوان یک محلول لاک پاک کن است. اما آیا واقعا استون تنها در این مورد به کار می رود یا کاربردهای دیگری نیز دارد؟ در این متن با ما همراه باشید. تا در مورد خواص، کاربردهای صنعتی و چگونگی تولید این ماده شیمیایی اطلاعات سودمندی بدست آورید.

    استون یک ماده آلی یا به صورت دقیق تر ساده ترین عضو خانواده کتون ها با فرمول شیمیایی C3H6O است. که یک ماده پرکاربرد در آزمایشگاه ها و صنایع شیمیایی مختلف محسوب می شود. در نام گذاری به روش آیوپاک استون را ماده ای با نام شیمیایی پروپانون می شناسند.

    خواص و ویژگی های استون

    استون ماده ای با حالت فیزیکی مایع، بی رنگ و شفاف، فرار و آتشگیر (با نقطه اشتعال حدود 20- درجه سانتی گراد) است. این ماده از طریق متابولیسم بدن انسان نیز به طور طبیعی ایجاد می شود. و منابع علمی تولید بیشتر آن در بدن افراد دیابتی نسبت به سایر افراد را تایید کرده اند. استون یا پروپانون که در برخی منابع از آن با نام دی متیل کتون نیز یاد کرده اند طعم شیرینی دارد و دارای دمای جوش و ذوب به ترتیب 56 و 94 درجه سلسیوس است.

    استون به دلیل ساختار ناقطبی خود در حلال های آلی بسیاری از جمله بنزن، متانول، اتانول، دی اتیل اتر، کلروفرم و … حل می شود و این موضوع به همان بحث شبیه شبیه را در خود حل می کند. اشاره دارد؛ پس با این حساب نباید انتظار داشت که ماده آلی کتونی مذکور در حلال های قطبی چون آب حل شود.

    استون

    استون

    کاربردهای صنعتی استون

    در حالت کلی کاربردهای دی متیل کتون را می توان شامل مواردی به شرح زیر دانست:

    • استفاده به عنوان یک حلال آلی (استفاده از دی متیل کتون به عنوان یک حلال آلی در صنایع مختلف به قدری حائز اهمیت و پرکاربرد است. که گفته می شود نزدیک به نیمی از خرید این ماده شیمیایی در جهان به این منظور انجام می شود.
    • تولید سیانوهیدرین استون
    • تولید متیل متاکریلات
    • ماده ای ضد زنگ برای حفاظت از فلزات در برابر خوردگی
    • تولید دارو در صنعت داروسازی (این کاربرد از دی متیل کتون را در حقیقت می توان به عنوان زیر مجموعه ای برای مورد اول کاربردهای این ماده شیمیایی در نظر گرفت چرا که پروپانون در صنعت داروسازی نیز به عنوان حلال مورد استفاده قرار می گیرد.)
    • تولید بیسفنول آ که اساس تولید پلیمرهایی چون پلی اورتان ها، رزین های اپوکسی و … است.
    • عامل ترسیب پروتئین ها
    • ساخت و تولید بسیاری از مواد آرایشی
    • پاک کننده چسب
    • و …

    علاوه بر مواردی که گفته شد به دلیل ارزان قیمت بودن و فراریت بالای استون از این ماده در آزمایشگاه ها جهت شستشوی ظروف آزمایشگاهی نیز استفاده می کنند. البته کاربرد مذکور در ابتدای متن یعنی استفاده از دی متیل کتون به عنوان پاک کننده لاک را نیز به عنوان یک کاربرد خانگی رایج به کاربردهای صنعتی فراوان آن می افزاییم و مطمئنا همه ما یک ظرف کوچکی از آن را در کنار لاک های خود برای رقیق کردن لاک و پاک کردن لاک از ناخن های خود داریم البته فقط خانم ها!

    استون چگونه تولید می شود؟

    اغلب کتون ها از فرآیند اکسیداسیون انواع الکل های نوع دوم حاصل می شوند و دی متیل کتون یا استون نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. از آنجایی که در اینجا مجال ذکر جزئیات فرآیندهای تولید دی متیل کتون وجود ندارد تنها به ذکر نام فرآیندها بسنده می کنیم. در حالت کلی استون از طریق سه روش به صورت زیر قابل تهیه است:

    • از طریق فرآیند واکر- هوخست (یک واکنش کاتالیزوری)
    • از طریق اکسایش ایزوپروپیل الکل
    • به عنوان یک محصول جانبی برای فرآیند هوک

    خرید استون

    برای خرید استون با مارک های معتبر جهانی همچون مارک مرک آلمان می توانید از خدمات ما در مجموعه شیمی بان آوش استفاده نمایید. هدف ما تامین مواد شیمیایی آزمایشگاهی و صنعتی مورد نیاز مشتریان با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت است.

    جهت اطلاع از قیمت، ثبت سفارش و دریافت پاسخ پرسش های قبل از خرید می توانید با کادر پشتیبانی ما در مجموعه شیمی بان آوش به شماره تلفن های مربوطه تماس حاصل نمایید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    کریستال ملامین جز برای تهیه ظروف غذاخوری چه کاربردهای دیگری دارد؟
    چرا اغلب کشاورزان استفاده از کود اوره را ترجیح می دهند؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    منو
    بستن

    سبد خرید

    اخیرا مشاهده شده

    بستن

    بستن

    دسته بندی ها

    استعلام قیمت
    ×
    خانم محمودی (09196425117) Whatsapp chat
    خانم دهقانی (09332693843) Whatsapp chat
    1 +
    FAQ
    Call Now Button