سدیم هیدروکسید

در مورد کاربرد سدیم هیدروکسید در صنعت کاغذسازی چه می دانید؟

  • در مورد کاربرد سدیم هیدروکسید در صنعت کاغذسازی چه می دانید؟

    سدیم هیدروکسید که به آن سود سوزآور یا سود پرک جامد نیز می گویند ماده ای با فرمول شیمیایی NaOH است که پودر سفید رنگی می باشد. یکی از مهم ترین کاربردهای این ماده شیمیایی استفاده از در صنعت کاغذسازی است. اما چگونه NaOH را در صنعت کاغذسازی به کار می برند و مزیت های استفاده از این سود در تولید کاغذ چیست را در این متن مورد بررسی قرار خواهیم داد.

    علاوه بر صنعت کاغذسازی سدیم هیدروکسید در صنایع دیگری چون تولید ابریشم مصنوعی، صنعت رنگ و پارچه،تولید مواد شیمیایی و پتروشیمی، تولید صابون و مواد شوینده، تعیین غلظت اسیدهای با غلظت نامعلوم از طریق تیتراسیون و غیره به کار می رود.

    جهت تهیه و خرید و اطلاع از قیمت سدیم هیدروکسید می توانید با کادر پشتیبانی ما در مجموعه شیمی بان آوش به شماره تلفن های مربوطه تماس حاصل نمایید. نه تنها در این مورد بلکه در مورد تمامی محصولات ما در این شرکت عرضه بهترین مارک های جهانی مدنظر بوده و سدیم هیدروکسید با مارک مرک (merck) آلمان را می توانید از ما خریداری نمایید.

    استفاده از سدیم هیدروکسید در صنعت کاغذسازی و مزایای اقتصادی آن

    در صنعت کاغذسازی سود سوزآور را در کنار ترکیبات شیمیایی دیگری چون کلرین، آب اکسیژنه و برخی اسیدها به کار می برند. این ترکیب شیمیایی در صنایع بسیاری به دلیل مزایای اقتصادی آن به کار می رود. جهت تهیه خمیر کاغذ NaOH را در کنار کلرین در پروسه الکترولیز به کار می برند؛ در صورتی که دسترسی به سدیم هیدروکسید وجود نداشته باشد جهت تولید کاغذ در صنعت کاغذسازی مجبور به استفاده از برخی مواد شیمیایی همچون اکسید کلسیم و هیدروکسید کلسیم خواهد شد که این مسئله از نظر اقتصادی به صرفه نیست. همچنین جایگزین کردن سود سوزآور با این مواد موجب بالا رفتن میزان سختی آب نیز می شود.

    • سدیم هیدروکسید

      سدیم هیدروکسید

      سدیم هیدروکسید در فرآیندی موسوم به فرآیند کرافت در تهیه خمیر کاغذ استفاده می شود.

    • استفاده از این ماده شیمیایی جهت تهیه خمیر کاغذ برای این منظور است که چیپس چوب را حل و خمیر یکدستی ارائه دهد.
    • لازم به ذکر است که افزودن NaOH در پروسه تولید خمیر کاغذ پروسه پیچیده ای دارد و با در نظر گرفتن انجام تمام واکنش های شیمیایی ممکن صورت می گیرد. در مرحله اول تهیه خمیر کاغذ افزودن سود سوز آور به آن موجب ایجاد فیبرهای سلولزی می گردد و با انجام واکنش های شیمیایی مدنظر غلظت NaOH افزوده شده به خمیر کاهش می یابد.
    • در ادامه فرآیند با افزودن مواد خاصی سعی در جداسازی این نوع سدیم و بازیابی آن می کنند که در اینجا مجال ذکر جزئیات آن وجود ندارد. برای کسب اطلاعات تخصصی در این زمینه می توانید به وب سایت ها و منابعی که به بررسی جزئیاتی پروسه تولید کاغذ پرداخته اند مراجعه نمایید.

    کاربردهای دیگر سدیم هیدروکسید در صنعت کاغذسازی: بازیافت کاغذ

    در صنعت کاغذسازی علاوه بر استفاده از سدیم هیدروکسید در پروسه تولید کاغذ از این ماده جهت بازیافت کاغذ نیز استفاده می کنند. به عبارتی در صورتی که قصد حذف کردن جوهر از روی کاغذ را داشته باشند می توانند با افزودن سود سوز به مقدار معین این کار را انجام دهند. سود پرک یا سود سوز آور این توانایی را دارد که جوهر را در خود حل و از روی کاغذ حذف نماید.

    اهمیت استفاده از سدیم هیدروکسید در صنعت کاغذسازی

    با توجه به آنچه که در بالا گفته شد در صنعت کاغذسازی تمام کشورها استفاده از این نوع سدیم دارای اهمیت ویژه ای می باشد. در کشورهای صنعتی که در زمینه تولید کاغذ جهان رکورد دار هستند همچون کشور آمریکا، به طور متوسط سالانه نزدیک به 3 میلیون تن از این نوع سدیم جهت تولید و همچنین بازیافت کاغذ مورد استفاده قرار می گیرد.

    سدیم هیدروکسید در صنعت کاغذسازی هم به صورت مایع و هم به صورت جامد می تواند مورد استفاده قرار گیرد. آنچه در این مورد اهمیت قابل توجهی دارد صرفه اقتصادی به کارگیری سدیم هیدروکسید در این صنعت است چرا که سود سوز آور نسبت به سایر ترکیبات قلیایی که پتانسیل استفاده و جایگزین شدن به جای NaOH را دارند ارزان قیمت تر است و در نهایت موجب سود دهی بیشتر می شود.

    جهت تهیه و ثبت سفارش خرید سدیم هیدروکسید با ما تماس بگیرید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    مس (II) سولفات 5 آبه در استخرها به چه منظور و چگونه مورد استفاده قرار می گیرد؟
    در مورد خواص و کاربردهای سوربیتول چه می دانید؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    منو
    بستن

    سبد خرید

    اخیرا مشاهده شده

    بستن

    بستن

    دسته بندی ها

    استعلام قیمت
    ×
    خانم محمودی (09196425117) Whatsapp chat
    خانم دهقانی (09332693843) Whatsapp chat
    1 +
    FAQ
    Call Now Button